ممثلة ترتدي فستانا مصنعاً من أكياس البلاستيك في ختام مهرجان الجونة السينمائي

ممثلة ترتدي فستانا من أكياس البلاستيك

 

ممثلة ترتدي فستانا من أكياس البلاستيك، ارتدت الفنانة الشابة سارة عبد الرحمن فستان في مهرجان الجونة السينمائي فستان مصنوع من 30 كيس من البلاستيك معاد التدوير في فكرة تبدو جديدة من نوعها.

وكتبت سارة عبد الرحمن عبر حسابها الشخصي علي تطبيق التواصل الإجتماعي لتبادل فيسبوك ” مصر بتنتج ١٢ مليار كيس بلاستيك في السنة. و ١-٥ ٪‏ من العدد دة بس بيعاد تدويره.. الباقي بيفضل مدة طويلة في قوالب القمامة و مع الشمس بيطلع مادة سامة اسمها الميثان اللي بيضر الانسان و بيجبله امراض منها السرطان. أو بيستقر في البحر او الصحرا عشان يهدد الثروة الحيوانية، في الغردقة مثلا شعب مرجانية بتموت و تتدمر بسبب الأكياس البلاستيك. القمامة كارثة محتاجين نعرف عنها أكتر عشان نبتدي نعمل أي حاجة تنقذ الموقف زي مثلا إعادة التدوير. حاجة زي كدة اكيد مش هاتتحل بين يوم و ليلة و اكيد برضه مانعرفش نمشي بالشكل الperfect عشان نصلحه بس اهو بنحاول ناخد خطوات صغيرة.  فمبسوطة اقول ان اللي انا لابساه دة معمول من ٣٠ كيس بلاستيك مُعاد تدويرهم. Upfuse براند مصري بيصنع شنط من أكياس البلاستيك كمشروع ينشر الوعي للحفاظ على البيئة. هما عادة بيصنعوا شنط لكن رحبوا بفكرة تنفيذ التوب دة مخصوص، اللي صممته الموهوبة جدا إزميرالدا رضوان”.

مصر بتنتج ١٢ مليار كيس بلاستيك في السنة. و ١-٥ ٪‏ من العدد دة بس بيعاد تدويره.. الباقي بيفضل مدة طويلة في قوالب القمامة…

Posted by sarrahsworld on Friday, September 28, 2018

 

 

يمكنك أيضا قراءة More from author