شيرين تثير غضب الفنانين بسبب سخريتها من عمرو دياب .. فماذا قالوا عنها؟!

أثارت الفنانة المصرية شيرين عبدالوهاب، جدل كبير في الوسط الفني، حيث أشعلت غضب الكثير من الفنانين، بعد نشر فيديو لها وهي تسخر من الفنان عمرو دياب وتؤكد أنه كبر في السن وانتهت نجوميته، وذلك خلال مشاركتها في حفل زفاف الفنان عمرو يوسف والفنانة كندة علوش.

شذى ترد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

وهاجم شيرين عبد الوهاب عدد كبير من الفنانين والفنانات عبر صفحاتهم على مواقع التواصل الاجتماعي، ومنهم الفنانة شذى، صديقة عمرو دياب، فقالت عبر صفحتها الشخصية بموقع “فيس بوك”: “بحبك أنا ..عمرو دياب …لو محترمناش اللي أكبر مننا في السن في الخبرة ..ومقدرناش قيمه كل فنان مجتهد وناجح يبقى إحنا معندناش أصل الفن أخلاق قبل لما يكون شهرة مش مقبول فنانين مصريين يخبطوا في بعض الأخلاق أولآ الاستمرارية مش بالساهل”.

عمرو محمود ياسين يرد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

كما علق الفنان عمرو محمود ياسين، على سخرية شيرين قائلًا: “من سنين طويلة بطلت اشترى سي ديهات لمطربين مع حبي و تقديري ليهم كلهم.. بقيت اسمع الأغاني في الراديو مثلا.. في التي في – دي بقت القاعدة بالنسبة لي .. مطرب واحد بس اللي كل ما ينزل البوم لازم اشتريه يعني هو ده استثناء القاعدة و الاستثناء ده اسمه عمرو دياب”

منة فضالي ترد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

هاجمت الفنانة المصرية منة فضالي الفنانة شيرين عبدالوهاب مستنكرة إساءتها للفنان المصري عمرو دياب، فكتبت عبر «فيس بوك»: “طبعا أنا من عشاق صوت شيرين ولكن مش علشان نجامل أو نطبل لحد نغلط في الناس والناس اللطيفة اللي بتضحك أوي وللأسف هما زملاء مهنة بتضحكو علي إيه ؟”.

وتابعت: “حتي لو مش في وعيك وفي مود تاني عيب عيب أوي أوي عمرو دياب أنتي اتربيتي علي أغانيه وكل الجيل اللي في سنك واللي بعدك.. راجعي نفسك انتي بتغلطي كتير أوي متنسيش أن الجمهور له دور قوي في نجاحك عمر الغلط ما حيفيدك بلعكس حتخسري كتير اوي”.

وأضافت: “وبعدين مننساش نفسنا كنتي ايه وقتها وعمرو دياب كان ايه، وبكره السن اللي بتتكلمي عليه حتوصليلو بس متعرفيش شكلك حيكون ايه أوصحتك عامله ازاي والأعمار بيد الله، خسارة شرين عبد الوهاب نزلتي من نظري ونظر كل الناس، للعلم عمرو دياب من اصدقائي اللي انا بحبهم و بحترمهم و اللي أعرفه مهما كبر عمر ما حد من الجيل الجديد حيحقق أو حيوصل للمكانة ولا للنجاح زيه ، عمرو دياب ستظل رقم 1، عمرو دياب خط أحمر”.

عمرو مصطفى يرد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

وأيضا وجه الفنان والملحن عمرو مصطفى، رسالة لشيرين قال فيها: “في نوعين من الفنانين في الدنيا … الأول بينجح له عمل أو اتنين أو ثلاثة على الأكثر وبيقول ((انا)) ويقل أدبه على الأكبر منه وده لأنه فاضي …الثاني بيفضل ناجح 30 سنة متتالية وبيقول انا مهما كبرت صغير… الأول ده بيروح المزبلة بعد خمس الي عشر سنوات.. الثاني ده بيظل التاريخ يذكره حتى بعد موته”.

رانيا ملاح ترد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

وعلقت الفنانة السورية رانيا ملاح، على تصريحات شيرين قائلة: “أنا كنت بحب شيرين جدا وبحب عفويتها بس دي اسمها قلة أدب بجد نزلت من عيني جدا ومعلش إنتي عمرك ماهتبقي زي عمر دياب لا إنتي ولاغيرك”.

أحمد جمال يرد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

ورد أحمد جمال نجم برنامج «أراب أيدول»، على شيرين قائلًا: “اتربينا على احترام الكبير علشان لما نكبر يحترمنا الجيل اللي جاي بعدنا.. عمر الفن ما كان طولة لسان و رقم 1 الناس هي اللي بتختاره مش هو اللي بيشاور على نفسه”.

شريف منير يرد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

وانضم الفنان شريف منير إلى قائمة الفنانين المتضامنين مع الهضبة عمرو دياب بعد إساءة الفنانة شيرين عبد الوهاب له، وعلق قائلا عبر صفحته على موقع فيسبوك: “أى شخص وخصوصا الفنان لو ماحترمش تصرفاته وافعاله في حياته العامة هيكون مصيره بالظبط زى دور الفنانة شادية في فيلم معبودة الجماهير.. فاكرين الدور العظيم ده”.

حلمي بكر يرد على إساءة شيرين لـ عمرو دياب

علق الموسيقار الكبير، حلمى بكر، على فيديو شيرين عبد الوهاب، فقال في مداخلة هاتفية ببرنامج “90 دقيقة” الذي يقدمه الإعلامي معتز الدمرداش، عبر فضائية “المحور”، إن شيرين لا تقصد الإساءة لعمرو دياب وعليها الاتصال بالهضبة لتوضيح موقفها، مضيفاً: “غلطة الكبير مصيبة سودة والصغير ميهنيش”.

وتابع :“شيرين مطربة عظيمة وعمرو دياب هو الألفة بتاعت جيلها، وله كم رهيب من المعجبين ونجاحه ليس من فراغ بل شقي لسنوات طويلة ومازال يغنى، ولا يمكن ان تكون شيرين تقصد سب عمرو دياب”، مضيفاً: “أحيانا بهزر في البيت واغلط في أخويا ولكن ليس بقصد الغلط ولا يمكن لشيرين التطاول على عمرو دياب”.

وأشار إلى أن شيرين ستخسر كثيراً من الاساءة لعمرو وسيفقدها حب الجمهور، كما ان الأمر سيؤثر في عمرو دياب وسيغضبه لأنه انتشر في الرأي العام.

وتجدر الإشارة أن الفنانة شيرين عبد الوهاب هاجمت الفنان عمرو دياب خلال إحيائها لحفل زفاف الفنان عمرو يوسف والفنانة كندة علوش الذي أقيم يوم الجمعة الماضي بأسوان، وقالت شيرين خلال الحفل: “أحسن اتنين مطربين رجالة في مصر هما تامر وحماقي”، وتابعت في إشارة للفنان عمرو دياب: “وعايزة أقول إن في واحد تاني بقي خلاص راحت عليه”، ، ليردد بعض المتواجدين متسائلين: “عمرو؟”، لتكمل: “ده خلاص كبر في السن، احنا اللي جايين بقي”.

يمكنك أيضا قراءة More from author