شجار بين راندا البحيري ومتابعيها بسبب هذه الجملة

وقعت مشادة كلامية حامية بين الفنانة المصرية راندا البحيري وعدد من متابعيها على “انستغرام”، لاعتراضهم على استخدامها تعبير “أطفال الشوارع”، كتعليق على صورة لها مع عدد من الأطفال.

وكانت الفنانة المصرية قد قضت وقتاً مع بعض الأطفال الذين بلا مأوى، ونشرت صورتها معهم، معلقةً عليها: أطفال الشوارع في التجمع الخامس النهاردة، قضيت معاهم وقت حلو أوي، بس اتعرفت على كام حد منهم وحبيتهم لدرجة إني مخنوقة أوي إني مش هشوفهم تاني، كريم ونسمة ومحمد هتوحشوني..

وبمجرد نشر الصورة والتعليق، اعترض قسم من متابعي راندا على استخدامها وصف “أطفال الشوارع”، معتبرين أنه من الأفضل لو استخدمت تعبيرا آخر مثل “أطفال يحتاجون رعاية”، وهناك من انتقد صورة “سيلفي” التقتطها معهم باعتبارهم ضحايا “المجتمع الفاشل”.

وفي البداية، ترددت راندا في الرد على هذه الانتقادات، لكنها قررت في النهاية الرد، وقالت: فكرت كتير أوي قبل ما أرد عليكم، وبصراحة مكنتش ناوية أرد من كتر ما كومنتاتكم بالنسبة لي مستفزة، ومش عاجبني أصلاً ارد عليها، لكن قررت أصفي قلبي وأرد عليكم، يمكن حد غيركم يستفيد من النقاش..

وأضافت: هل انتوا شايفين أي كلمة أو وصف للأطفال الغلابة دول غير أطفال الشوارع؟ مش هم أطفال شوارع عايشين نايمين صاحيين واكلين شاربين في الشارع؟ هم فعلا كدة، ليه مصرين تدفنوا دماغكم في الرملة ومتواجهوش الحقيقة وتحاولوا تجملوها؟

وتابعت: ولا هي الحقيقة بتكون قاسية عليكم وبتفكركم بتقصيركم تجاههم فبتحاولوا تزينوا الحقيقة دي علشان متتعبوش نفسيا؟؟؟..

Tags

مواضيع ذات صلة